Luomun markkinat Suomessa

Suomi on maailmaan pohjoisin maa, jossa harjoitetaan laaja-alaista ja monipuolista maataloutta. Pohjoiset olosuhteet ja nurmen viljelyyn soveltuva ilmasto luovat myös hyvät edellytykset luomutuotannolle, jolla on vahva jalansija Suomessa. Ennakkotietojen mukaan vuonna 2024 Suomessa oli 315 635 hehtaaria luomualaa, ja 14,1 % Suomen peltoalasta oli luomussa (Ruokavirasto, 2024). Kotimaisten luomuraaka-aineiden saatavuus on Suomessa hyvä ja Suomessa tuotetaan monipuolisesti erilaisia luomutuotteita kuten maitoa, lihaa, viljaa ja kasviksia. 

Luomulla vahva asema monilla markkinoilla

Luomumyynnin päämarkkinat Suomessa ovat päivittäistavarakauppa, ruokapalvelut ja vienti. Näistä isoin ja merkittävin on päivittäistavarakauppa, jossa luomua myytiin vuonna 2023 yhteensä 352 miljoonalla eurolla. Luomun osuus päivittäistavarakaupan kokonaismyynnistä on noin 2 %. Euromääräisesti merkittävimmät tuoteryhmät päivittäistavarakaupassa ovat hedelmät ja vihannekset sekä maito ja maitotuotteet (Pro Luomu, 2024).

Suomen luomuelintarvikeviennin arvo oli 59 miljoonaan euroa vuonna 2022. Luomuviennin kärjessä ovat luomukaura ja muut myllytuotteet, joiden osuus koko luomuviennistä on noin 40 prosenttia. Suomalaisia luomutuotteita viedään yli 40 eri maahan. Suosituimmat luomuvientimaat ovat olleet Saksa, Ruotsi, Alankomaat, USA ja Etelä-Korea (Pro Luomu, 2023).

Luomumarkkinoiden koosta suomalaisissa ruokapalveluissa ei ole saatavilla tarkkaa tietoa. Luomutuotteita on saatavilla laajasti kuitenkin kaikista alan merkittävistä tukuista ja yli 2000 ravintolaa eli noin 14 % kaikista Suomen ravintoloista kuuluu Portaat luomuun -ohjelmaan ja on täten sitoutunut käyttämään säännöllisesti luomuraaka-aineita ja lisäämään luomun käyttöä.

Luomua käytetään laajasti myös muissa ravintoloissa ja monet ravintoloiden vastuullisuuteen liittyvät laatujärjestelmät edellyttävät luomun käyttöä. Tällainen on esimerkiksi hotelleissa ja ravintoloissa Pohjoismainen ympäristömerkki eli Joutsenmerkki.

Luomun käyttö kasvaa julkisissa keittiöissä

Luomun käyttöä julkisissa ruokapalveluissa on selvitetty kyselytutkimusten avulla. Tammikuussa 2024 tehdyn selvityksen (Luomutetaan ruokapalvelut, 2024) mukaan luomun käyttö julkisissa ruokapalveluissa oli kasvanut vauhdikkaasti edellisten kahden vuoden aikana. Julkisista ruokapalveluista 91 % kertoi selvityksen mukaan käyttävänsä edes yhtä luomutuotetta vähintään kuukausittain, ja jopa 63 % kertoi käyttävänsä edes jotain luomutuotetta päivittäin. Luomun käyttöprosentit olivat isoimmat päiväkodeissa ja kouluissa.

Suosituimpiin luomutuotteisiin ruokapalveluissa kuuluvat hiutaleet ja suurimot, maito ja maitojalosteet, kahvi sekä jauhot. Luomun käyttöä haluttaisiin lisätä entisestään erityisesti kasviksissa ja juureksissa, marjoissa, hedelmissä, viljatuotteissa sekä kananmunissa. Jopa 30 % julkista ruokapalveluista haluaisi lisätä luomun käyttöä ainakin jossain tuoteryhmässä (Luomutetaan ruokapalvelut, 2024).

Monen kunnan päiväkodeissa ja kouluissa tarjotaan luomumaitoa, jonka käyttöä EU tukee korotetulla koulujakelutuella. Suomessa on ollut luomutuotteille korotettu koulujakelutuki vuodesta 2017 ja se on lisännyt merkittävästi luomumaidon käyttöä.

Lukuvuoden 2022–2023 aikana kouluissa ja päiväkodeissa juotiin koulujakelutuella tuettua luomumaitoa yhteensä noin 3,1 miljoonaa litraa ja luomumaidon osuus kaikesta koulujakelutukea saaneesta maidosta oli noin 25 prosenttia. Vastaavasti koulujakelutuettuja luomuhedelmiä ja -vihanneksia syötiin noin 8872 kiloa, joka oli alle prosentin kaikesta koulujakelutukea saaneista hedelmistä ja vihanneksista (Ruokavirasto, 2023).

Tietoa suomalaisesta luomutuotannosta, -kulutuksesta ja –markkinoista:


Siirry seuraavaan vaiheeseen:

Katso kaikki vaiheet >