Luomutetaan eli sitoutetaan oma porukka

Onko teidän ruokapalvelussanne kaikille selvää, miksi luomua halutaan lisätä?

Olipa syy ruokapalvelun halu edistää ympäristön ja eläinten hyvinvointia, asiakkaiden toive puhtaista ja laadukkaista luomuraaka-aineista tai kuntapäättäjien taholta tuleva tavoite luomuprosentin nostamisesta, avain luomun lisäämiseen löytyy ruoan tekijöistä ja raaka-aineiden hankkijoista.

Ruokapalveluissa on huomattu, että luomun osuutta saadaan kyllä lisättyä, kun löytyy tahtoa ja innostusta. Ajatus luomusta täytyy siis ensin myydä omalle porukalle tietoa lisäämällä ja osallistamalla.  

Lisää tietoa koko henkilöstölle

  • Mitä luomu on ja mitä vaikutuksia luomun käytön lisäämisellä on? Tutustukaa yhdessä luomun tietokortteihin.
  • Vierailkaa lähiluomutilalla ja pyytäkää tuottajaa kertomaan, miten luomua tuotetaan ja mitä eroja tuotannossa on tavanomaiseen.  
  • Jakakaa kokemuksia ja tietoa oman henkilökunnan sekä muiden ruokapalvelualan ammattilaisten kesken esimerkiksi tapahtumissa. 

Ruokapalveluhenkilöstön sitouttaminen ja koulutus ovat keskeisiä tekijöitä luomun käytön lisäämisessä. Savon koulutuskuntayhtymän ravintolapalvelut käyttivät luomun tietokortteja henkilöstön kouluttamisessa. 

Lue: Henkilöstön kouluttaminen sitouttaa

Osallista kaikki mukaan

  • Anna henkilökunnalle mahdollisuus vaikuttaa, mitä luomutuotteita otetaan käyttöön ja osallista heidät tuotekehitysprojekteihin, ruokalistasuunnitteluun ja teemaviikkojen järjestämiseen.
  • Tehkää luomun lisäämisestä yhteinen tavoite ja seuratkaa luomuprosentin nousua sekä kertokaa siitä ylpeästi myös asiakkaille. Miettikää, miten henkilöstöä voisi palkita tavoitteiden saavuttamisesta. 
  • Osallistukaa Luomu SM -kilpailuun ja juhlikaa EU:n luomupäivää.

Puhu hallinnolle ja päättäjille

  • Esittele esimerkkejä muista kunnista tai kaupungeista, joissa luomun käyttöä on lisätty onnistuneesti ja kustannustehokkaasti. 
  • Kerro, mikä merkitys luomulla on kuntasi vastuullisuustavoitteiden saavuttamisessa, esimerkiksi luonnon monimuotoisuuden säilyttämisen osalta. Kerro myös asiakaskohderyhmien luomukiinnostuksesta.

Siirry seuraavaan vaiheeseen:

Katso kaikki vaiheet >