Kertokaa luomun käytöstä asiakkaille

Jos tekee hyviä tekoja, eikö niistä kannata myös kertoa?

Ruokapalveluiden luomun käyttö jää usein asiakkailta huomaamatta, vaikka luomua käytettäisiin merkittäviä määriä. Luomu on ehkä niin arkipäivää, että siitä ei muisteta mainita. Tai ei oikein tiedetä, miten luomun käytöstä voi kertoa esimerkiksi silloin, kun annoksen kaikki raaka-aineet eivät ole luomua. Ja mitä luomun hyödyistä ympäristölle ja eläinten hyvinvoinnille saa edes sanoa? Ei hätää, näihinkin kysymyksiin löydät vastauksen tältä sivulta!

Näin helposti se käy!

Luomuksi annosta voi kutsua vain silloin, jos kaikki raaka-aineet ovat luomua. Luomusta voi kuitenkin kertoa asiakkaille, vaikka käytössä olisi vain yksikin luomutuote. Silloin turvallisinta on käyttää esimerkiksi ilmauksia "sisältää luomua" tai "tässäkin on luomua" sekä merkitä luomuraaka-aineet ainesosaluetteloon.

Luomutetaan ruokapalvelut -hanke on tehnyt ammattikeittiöiden käyttöön Tässäkin on luomua -viestintämateriaaleja. Kaupan hyllyltä tuttua EU:n luomumerkkiä eli vihreää lehtimerkkiä ammattikeittiöt eivät voi käyttää, sillä keittiöt eivät kuulu luomuasetuksen soveltamisalan piiriin.

Luomu-etuliitteen käyttämisessä tulee olla tarkkana, että ei johda asiakasta harhaan. Jos ruoka-annoksen etuliitteenä käyttää sanaa luomu, tulee kaikkien maatalousperäisten raaka-aineiden (ei koske vettä, suolaa ja hiivaa) olla 100 % luomua.

Luomutuotanto on valvottua tuotantoa, johon liittyy lainsäädäntöä. Ja ihan syystä: valvonnalla ja yhteisillä säännöillä pidetään huolta siitä, että luomu on ja pysyy luomuna läpi koko ruokaketjun. Kun jokainen ruokaketjun toimija tunnistaa oman roolinsa osana luotettavaa sekä jäljitettävää luomuketjua ja toimii luomulainsäädännön mukaisesti, voidaan varmistaa, että luomu on varmasti luomua vielä asiakkaan lautasellakin.

Näin kerrot luomusta oikein

Valvotaanko ruokapalveluiden luomun käyttöä ja viestintää?

Luomuilmaisujen käyttöä tarjoilupaikoissa valvotaan elintarvikkeen markkinavalvonnan yhteydessä. Luomun käyttöä ammattikeittiöissä valvoo kunnan elintarvikevalvontaviranomainen OIVA-tarkastusten yhteydessä, joissa tarkistetaan luomun käytön oikeellisuus ja luotettavuus.

Kohderyhmälle sopivasti

Luomun vahvuus ja samalla haaste on sen kokonaisvaltaisuus. Siksi on tärkeää valita, mitä luomusta haluaa kertoa ja tehdä se kohderyhmää kiinnostavasti ja ymmärrettävästi sekä tietenkin faktoihin perustuen. Vaikka luomuviestintää koskevia ohjeistuksia on monia, voit pitää myös luomuviestinnässä hyvänä nyrkkisääntönä markkinointiviestinnän sääntöä: älä johda asiakasta harhaan. ​

Luomusta ja sen vaikutuksista ympäristöön ja eläinten hyvinvointiin kertomiseen saat apua:

Luomu osana vastuullisuusviestintää

Kaupunkien ja kuntien kannattaa viestiä myös yleisemmin luomun käytöstä esimerkiksi omilla nettisivuillaan ja sosiaalisen median kanavissa. Yksinkertaisimmillaan voi sanoa, että luomuraaka-aineita käytetään, mutta kiinnostavaa on kertoa esimerkiksi kunnan tai eri toimipaikkojen tämän hetkinen luomuprosentti sekä asetettu tavoite.

Luomu yhdistää monta eri vastuullisuuden ulottuvuutta sekä tukee useita YK:n kestävän kehityksen tavoitteita. Lisäämällä luomua kunta vaikuttaa erityisesti luonnon monimuotoisuuden ylläpitoon, maaperän ja vesistöjen hyvinvointiin, luonnonvarojen säästeliääsen käyttöön ja eläinten hyvinvointiin. Monille kuntalaisille tärkeitä asioita, ja siksi niistä kannattaa kertoa.

Kun uudet opiskelijat aloittavat opinnot Samiedun ammattiopistossa, heidät kutsutaan keittiöön aamupalalle. Yhteisellä aamupalalla tutustutaan, jutellaan kouluruoasta ja ruokapalvelun toiminnasta. Samalla on hyvä hetki kertoa myös luomusta. 

Lue: Kerro luomusta asiakkaille

Suomalaiset haluavat luomua

Noin 60 % suomalaisista pitää vähintään melko tärkeänä sitä, että ruokapalveluissa ja ravintoloissa tarjotaan luomua. Erityisen tärkeää luomun tarjoaminen on tutkimuksen mukaan lapsiperheille ja muille aktiivisille luomun kuluttajille eli niille, jotka myös itse ostavat luomua ruokakaupasta vähintään viikoittain.

Suomalaisille luomu tarkoittaa puhtautta, lisäaineettomuutta ja torjunta-aineettomuutta: ne ovat tärkeimmät syyt ostaa luomua. Viime vuosina erityisesti ympäristövastuullisuuteen liittyvät teemat, kuten ympäristöystävällisyys ja luonnonmukaisuus, ovat ostoperusteina nousseet yhä tärkeämmiksi.

(Kantar Agri 2023)

Kerro luomusta asiakkaille ja sidosryhmille

Siirry seuraavaan vaiheeseen:

Katso kaikki vaiheet >