Kun alkutuotanto, teollisuus, ruokapalvelut ja keskeiset sidosryhmät edistävät yhdessä luomua, alkaa yleensä tapahtua. On tärkeää kasvattaa yhteistä ymmärrystä luomun potentiaalista ja kehitysnäkymistä koko arvoketjussa ja tämä onnistuu vain jatkuvan vuoropuhelun avulla.
Keskustele, keskustele, keskustele
Luomutuotteiden matkalla ammattikeittiöihin on joskus monta pullonkaulaa. Valmistava teollisuus on kokenut, ettei luomutuotteille ole kysyntää ja ruokapalvelut taas ovat pitäneet ammattikeittiöille suunnattua luomuvalikoimaa pienenä sekä puutteellisena, ja tuotteita kalliina. Toisaalta ruokapalvelut ovat kokeneet luomutuotteiden löytämisen myös tukkujen valikoimista haastavana.
Suomesta löytyy kuitenkin tuhansia ammattikeittöitä, jotka käyttävät luomutuotteita (mm. Portaat luomuun -ohjelma). Julkisista keittiöistä 28 % on asettanut tavoitteen luomun käytön lisäämiseksi ja 30 % haluaa aktiivisesti lisätä luomun käyttöä edes jossain tuoteryhmässä (Luomutetaan ruokapalvelut, 2024). Lisäksi merkittävä osa Suomen elintarvikeyrityksistä on mukana jossain luomun arvoketjussa ja halukas myymään luomua uusille asiakkaille. Useimmiten tärkeintä luomun lisäämiseksi on löytää hyvä keskusteluyhteys näiden toimijoiden välillä. Monet arvoketjun ongelmat ovat ratkenneet, kun pullonkauloista on alettu keskustelemaan yhdessä ja asioihin on perehdytty paremmin.
“Yhteistyön pitäisi olla jatkuvaa ja aloittaa siinä vaiheessa, kun kiinnostus johonkin luomutuotteeseen herää.”
Ruokapalvelun kommentti
Luomutuotteiden löytäminen ja uusien tuotteiden saaminen markkinoille tarvitsee aktiivisuutta ruokapalvelulta. Valmistaviin yrityksiin ja tukkuihin kannattaa olla aktiivisesti yhteydessä ja kertoa omista tavoitteista lisätä luomua, ja minkälaisia luomutuotteita toivoisi markkinoille. Kannattaa muistaa, että kaikkea voi ja kannattaa toivoa, vaikka toiveet eivät heti toteutuisikaan. Toiveet kannattaa myös kertoa hyvin yksityiskohtaisesti, kertoa halutusta jalostusasteesta, pakkauskoosta ja toimituskanavasta. Yrityksiltä kannattaa rohkeasti pyytää myös koe-eriä ja tuote-esittelyitä. Yrityksen voi kutsua myös yhdessä kokkaamaan ja kokeilemaan tuotteita ja reseptiikkaa. Yhdessä tekemisen seurauksena voi syntyä vaikka kokonaan uusi luomutuote.
“Joidenkin tuottajien kanssa käymme puhelinkeskusteluja, tilauksien yhteydessä ajatusten vaihtoa ja tavaran toimituksen yhteydessä jutustelua.”
Ruokapalvelun kommentti
Yhteiset kampanjat ja tempaukset siivittävät yhteistyötä
Ruokapalvelu voi kutsua luomutuotteita valmistavan yrityksen tai tukun mukaan esimerkiksi suunnittelemaan EU:n luomupäivää 23.9. Ennakointi on valttia ja yhteys mahdollisiin yhteistyökumppaneihin kannattaa ottaa mahdollisimman ajoissa. Esimerkiksi EU:n luomupäivä ja luomuraaka-aineiden saatavuus olisi hyvä suunnitella jo ennen kesälomia.
Luomutoiveista kannattaa puhua myös laajemmin ruoka-alan toimijoiden kanssa, ja erityisesti suu kannattaa avata myös toisten ruokapalvelujen kanssa, ja miettiä olisiko useammalla ruokapalvelulla yhteistä luomutoivetta yrityksille.
“Jos löytyy volyymia tai useita samasta tuotteesta kiinnostuneita toimijoita, on mahdollista perustaa yhteistyörinki, jossa suunnitellaan tuote ja etsitään yhdessä luomuraaka-aineet ja toimittaja niille.”
Ruokapalvelun kommentti
Löytyisikö lähiluomua?
Julkisista ruokapalveluista 27 % kertoo ostavansa jotain tuotetta suoraan myös tuottajalta (Luomutetaan ruokapalvelut, 2024). Myös luomutuotteita on mahdollista ostaa suoraan tuottajilta ja monet näin toimivatkin. Lähituote edistää oman alueen taloutta ja on usein tärkeää paikallisille asiakkaille.
Lähialueen luomutuottajiin kannattaa olla rohkeasti yhteydessä ja keskustella minkälaisella yhteistyöllä tuotteita olisi mahdollista saada ruokapalvelulle. Oman alueen mahdollisuudet on hyvä kartoittaa laajasti, mutta alueet ovat kuitenkin keskenään erilaisia ja aina läheltä ei löydy luomutiloja, joilla on resursseja yhteistyöhön ruokapalvelujen kanssa. Tällöin suomalaisten luomutilojen antimia kannattaa ostaa isoimmilta yrityksiltä.