Asiakassuhteen luominen

Kuinka kaupankäynti aloitetaan? Keneen otan yhteyttä?

Ruokapalvelun yhteyshenkilönä toimii yleensä ruokapalvelupäällikkö tai ruokapalveluesimies. Pienissä yksiköissä päällikkö saattaa osallistua myös ruoanvalmistukseen, joten yleensä hänet tavoittaa parhaiten iltapäivällä lounasajan jälkeen. Ensimmäisellä yhteydenotolla on tärkeää kertoa oman tilan tuotteista, niiden jalostusasteesta ja tuotantomääristä. Näin ruokapalvelupäällikkö saa kokonaiskuvan ja voi tehdä ensimmäiset johtopäätökset siitä, soveltuvatko tuotteet keittiön toimintaan.

Keittiölle voidaan myös toimittaa tuotenäytteitä kokeiltavaksi. Pienet tuotantoerät ja luonnonmukaisesti tuotetut tuotteet saattavat käyttäytyä eri tavalla ruoanvalmistuksessa kuin tavanomaiset tuotteet, joita ostetaan isoissa erissä tukun kautta. Uuden luomuraaka-aineen ottaminen ruokapalvelun valikoimaan vaatii kokeilua ja testausta. Ruokapalveluissa käytetään vakioituja ruokaohjeita, joten on tärkeää, että raaka-aine on tasalaatuista eikä suuria vaihteluja tuotantoerissä ole.

Luomua lautasille yhteistyöllä - katso video!

Luomutuottaja Panu Hiekkala kertoo, miten yhteistyö ja tuotekehitys ruokapalveluiden kanssa onnistuu.

Miten tilaus tehdään? Entä miten tuotteet toimitetaan?

Ruokapalvelut hankkivat raaka-aineet pääosin tukkutoimittajilta. Yleensä keittiöillä on yksi päätavarantoimittaja eli tukkuliike, joka toimittaa keittiöille kuivatuotteita, tuoretuotteita ja pakasteita 2-3 kertaa viikossa. Tämän lisäksi voi olla erikseen lihatuotteiden ja maitotuotteiden toimittajia sekä ns. kakkostoimittaja eli toinen tukkuliike. Tuotteiden tilaaminen tapahtuu sähköisten järjestelmien kautta.   

Luomutuottajan on mahdollista päästä myös tukun tavarantoimittajaksi, jolloin yksittäisten tilausten jakelu onnistuu tukun logistiikan avulla. Tämä vaatii kuitenkin yleensä useita ruokapalveluja tilaajiksi sekä riittävän suuria tilausmääriä. Mikäli luomutuotteet toimitetaan suoraan keittiölle, sovitaan asiakkaan kanssa, mitä kautta tilaus tehdään ja mikä on toimituspäivä.

Tutustu tukkujen ja jatkojalostajien valikoimiin! 

Ruokapalvelujen tarjolla oleviin tuotteisiin on helppo tutustua selailemalla tukkuliikkeiden ja jatkojalostajien nettisivuja. Useimpien tukkujen sivuilla on esitetty tuotteet tuoteryhmittäin ja tarjolla on hyvinkin yksityiskohtaista tietoa raaka-aineista, pakkausmateriaaleista ja pakkauskoosta. Tuotetietoa on mahdollista hankkia myös alan messuilta. Suomessa järjestetään säännöllisesti ruoka-alan ammattimessuja, joilla on esillä laaja kattaus ravintoloiden ja ruokapalvelujen tarjolla olevia tuotteita. Tällaisia messuja ovat esimerkiksi Gastro-messut sekä Fast Food & Café & Restaurant Expo.  

Sopiiko tuotteeni ammattikeittiölle?

  • Onko tuote ammattikeittiöiden yleisesti käyttämä raaka-aine?
  • Onko tuote riittävästi jalostettu, jotta se soveltuu ammattikeittiön prosesseihin?
  • Onko tuote pakattu suurkeittiökokoon?
  • Mitä lisäarvoa oma tuotteeni tuo verrattuna kilpaileviin tuotteisiin?
  • Pystynkö hinnoittelemaan tuotteeni kilpailukykyisesti?

Ohjeita luomutuottajalle

  • Tutustu ammattikeittiöille tarjolla olevien tuotteiden valikoimaan

  • Ota yhteyttä suoraan ammattikeittiöön

  • Toimita tuotenäyte testausta varten

  • Tee tuotekehitystä ja valitse pakkaus

  • Osallistu kilpailutukseen ja neuvottele pienhankinnasta

  • Laadi toimitussopimus ja toimita tavarat sopimuksen mukaan

  • Kysy palautetta tuotteistasi

  • Kehitä ja ideoi uutta

Alan sanastoa

  • Ammattikeittiö = Keittiö, jossa valmistetaan ammattimaisesti ja suuria määriä. Ammattikeittiöitä ovat esimerkiksi ravintolat, kahvilat, suurkeittiöt ja muut ruokapalveluyritykset, kuten pitopalvelut.
  • Julkinen ruokapalvelu = Julkisen sektorin järjestämä ruokapalvelu, johon kuuluvat esimerkiksi päiväkotien, koulujen, sairaaloiden, varuskuntien ja näihin liittyvien työpaikkojen ruokailut.
  • Yhteishankintayksikkö = Kilpailuttaa ja hankkii tuotteita ja palveluita useiden hankintayksiköiden puolesta.
  • Kynnysarvo = Julkisten hankintojen kansallinen tai EU-tason raja-arvo, jonka ylittävät hankinnat on kilpailutettava julkisesti.
  • Dynaaminen hankintajärjestelmä (DPS) = Sähköinen hankintamenettely, joka on avoin kaikille soveltuvuusehdot täyttäville toimittajille koko sen keston ajan.